Hari ini adalah hasil dari rencana kemarin, masa depan adalah rencana hari ini. Tak ada cerita masa lalu tanpa ada sejarah. Tak ada sejarah jika tak ada yang mencatat dan memberi hikmah bagi generasi yang akan datang.

Teladan Rasul

Yaa Rasul
Bila aku tak suka pada rasa makkananku aku teringat pada baginda Muhammad ﷺ
yang pernah meletakkan batu pada sekeliling perutnya untuk menahan lapar.

Bila aku merasa pakaianku cuma sedikit aku teringat pada baginda
Muhammad ﷺ yang hanya punya dua helai baju seumur hidupnya.

Bila aku merasa tidak nyaman akan tempat pembaringanku
aku teringat pada Baginda
Muhammad ﷺ yang tidur hanya beralas pelepah kurma dan kain kasar dalam hidupnya.

Apabila aku menjadi begitu takut untuk memberi dan berbagi dengan orang lain ..
aku teringat pada baginda
Muhammad ﷺ yang pernah memberi segala-galanya sehingga tidak memiliki apa-apa untuk dirinya.

Bila aku fikir betapa miskinnya hidupku, aku teringat pada Baginda Muhammad ﷺ yang begitu cinta pada orang miskin dan ingin bersama si miskin di syurga, itu menaikkan semangatku

Bila aku kecewa pada mereka yg banyak menyakiti aku, aku teringat pada baginda Muhammad ﷺ
yang senantiasa memaafkan siapa  saja yg berbuat jahat padanya

Bila aku berfikir tentang mereka yg membenci aku, aku teringat pada baginda Muhammad ﷺ
yang senantiasa berdoa untuk orang-orang yang telah menghinanya.

Bila orang lain tidak berterima kasih pada tiap kebaikan yang aku lakukan pada mereka, aku teringat pada baginda Muhammad ﷺ
yang mengingatkanku bahwa ganjaran yg hebat hanya dari Allah SWT.

Bila tidak ada yang menyayangi aku, aku teringat pada baginda
Muhammad ﷺ yang mencintaiku semenjak beribu tahun dulu.

Apabila aku berfikir betapa sengsaranya hidup aku..
aku teringat pada Baginda
Muhammad ﷺ yang menempuh segala kesusahan hidup demi nikmat Iman dan Islam pada ummatNya yg dicintai & dan itu bagai spirit positif yang menguatkan aku !

Assalamualaika ya Rasulullah

Assalamualaika ya Habibullah

Shalawat dan salam atas Baginda junjungan besar , contoh terbaik sepanjang zaman . Terima Kasih Ya Rasulullah untuk nikmat iman dan islam . Syafaatilah aku di akhirat nanti.  Aamiin..

Kerinduan padamu takkan pernah padam selamanya padamu Ya Habiballah .
.
Dari Ust Agus Muhajir.

Share:

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Jadwal Sholat

Popular Posts

Label

Arsip Blog

Recent Posts

Pages

Blog Archive

Categories