Hari ini adalah hasil dari rencana kemarin, masa depan adalah rencana hari ini. Tak ada cerita masa lalu tanpa ada sejarah. Tak ada sejarah jika tak ada yang mencatat dan memberi hikmah bagi generasi yang akan datang.

Jangan Pernah Meninggalkan Al-Quran

Jangan Pernah Meninggalkan Al-Quran

Kapankah terakhir kita berkomunikasi dengan Allah melalui Al-Quran? Sehari yang lalu, sebulan yang lalu, ataukah setahun yang lalu?

Syeikh Muhammad Husnain Jibril, seorang imam di Masjid Amr bin Ash, Mesir pernah menasihatkan, “Barang siapa meninggalkan Al-Quran sehari, Al-Quran akan meninggalkannya sepekan. Barang siapa meninggalkan Al-Quran sepekan, Al-Quran akan meninggalkannya sebulan. Barang siapa meninggalkan Al-Quran sebulan, Al-Quran akan meninggalkannya setahun. Barang siapa meninggalkan Al-Quran setahun, ia akan lupa dengan Al-Quran dan Al-Quran pun akan melupakannya. Jika ia sebelumnya telah menghafalnya, ia pun harus memulai hafalannya dari awal lagi.”

Rasulullah saw. bersabda, “Jagalah Al-Quran ini. Demi Allah, yang jiwaku ada dalam kekuasaan-Nya, Al-Quran lebih cepat terlepasnya daripada unta dari tali ikatannya.” (HR Al-Bukhari dan Muslim)

*DAPA Sahabat Anda dalam Berbagi*

Mari bergabung menjadi salah satu Donatur DAPA

Info Dapa Aplikasi: https://dapa-tasdiqulquran.com

Daftar Dompet Dapa http://bit.ly/registrasidapa

Share:

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Jadwal Sholat

Popular Posts

Label

Arsip Blog

Recent Posts

Pages

Blog Archive

Categories